به گزارش میراث آریا، علی مستوفیان در جلسه با پیشکسوتان صنعت آبنبات سازی در بجنورد بیان کرد: آبنبات بهعنوان سوغات اصیل و سنتی خراسان شمالی که کام مردم این دیار و حتی مسافرانی که از این خطه عبور میکنند را شیرین کرده است، آنطور که انتظار میرود شناسانده نشده است.
مدیرکل میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی خراسان شمالی افزود: تمام تلاش خود را میکنیم تا با برگزاری میزهای تخصصی آبنبات و رفع موانع و مشکلات موجود، موجب توسعه و شناخت بهتر این سوغات ویژه در سطح ملی باشیم.
مستوفیان ادامه داد: برندسازی آبنبات یکی دیگر از مشکلات پیشرو تولیدکنندگان است که با مرتفع کردن آن میتوانیم شاهد صادرات این سوغات به خارج از کشور و عرضه در نمایشگاههای بین المللی باشیم.
او در خصوص با تولید آبنبات در استان گفت: در سطح شهر بجنورد شمار زیادی کارگاه تولید آبنبات وجود دارد که باید مورد توجه و حمایت جدی قرار گیرد.
آبنبات بجنورد را از خمیر کش داده شده شکر که موجب سفیدشدن رنگ آن میشود، تولید میکنند، این خمیر را از قالبهای مخصوص و در اندازههای دو سانتیمتر مکعبی عبور داده و پس از خشکشدن در کمتر از یک ساعت در پاکتهای پلاستیکی نیم تا یککیلوگرمی بستهبندی و به بازار عرضه میکنند.
خمیر آبنبات به مغز گردو، مغز پسته، هل، دارچین و زنجبیل، پودر لیمو، کنجد، گل محمدی، انواع گیاهان دارویی، قرهقروت ، پودر نارگیل، زرشک و سایر مواد مغذی و معطر نیز آغشته و آبنباتهایی به همین نام روانه بازار میشود که در استانهای مجاور خراسان شمالی، به ویژه در تهران و خراسان رضوی طرفداران زیادی دارد.
انتهای پیام/
نظر شما